Regissör

Efter arbetet med föreställningen Rättegången anno 1853 (2013) växte intresset för att skapa en ensemble i Sölvesborg. Det blev så att säga startskottet för mitt nya projekt. Tanken och iden om att spela mer teater födde Sommarteatern i Sölvesborg. Tillsammans med Hembygdsföreningen i Norje, Sölvesborgs Riksteaterförening och Regionteatern Blekinge-Kronoberg blev iden verklighet.

Jag har regisserat alla pjäser sedan starten. Vi började med Rännstensungar (2015) i ett tält i Norje, sedan spelade vi Borgmästerns klåda (2016) av Hans Milton i ett lite större tält samt i slottslängan i Sölvesborg för att år 2017 spela kult-tvserien allo allo emliga armen som spelades i slottslängan.

Jag har jobbat som teaterregissör sedan 1997 då jag examinerades från Teaterregilinjen på Kulturama i Stockholm. Teaterregissörlinjen var ett unikt samarbete med Teaterakademien i St.Petersburg Ryssland.
Innan dess hade jag jobbat som skådespelare i fria grupper.
Som regissör vill jag sätta skådespelaren och dramat i centrum. Med min långa erfarenhet av att jobba som skådespelare känner jag skådespelarens kreativa och konstnärliga process. Jag vet hur det är att stå på scenen. Jag är lyhörd för nya idéer och förslag utan att för den skull förlora visionen om uppsättningen.

Jag debuterade i Ryssland, Sibirien med Strindbergs pjäs Fadren på The Pusjkin Drama Theatre http://www.new.sibdrama.ru/  i staden Krasnoyarsk. Dessutom fick jag pris som årets bästa debutant. Föreställningen var med på deras repertoar under många år och den besökte även Strindbergsfestivalen i Stockholm.Läs mer om det äventyret här. (länk kommer)

Jag regisserade pjäsen Rättegången anno 1853 som jag även skrev manus till. Den handlar om en verklig händelse i Blekinge, den sista avrättningen som genomfördes här i Blekinge. Jag har även regisserat Sölvesborgsrevyn Det går över 2010/11. Jag regisserade en ungdomspjäs Bye Bye baby som är ett Länkprojekt inom Riksteatern.

Som teaterlärare på gymnasiet har jag regisserat 35 olika föreställningar. Som exempel kan jag nämna Stormen av Shakespeare, West Side Story, Chigago, Gökboet, Trassel, Peter Pan och Tusen och en Natt. Gemensamt för alla dessa arbeten är att anpassa pjäserna för ensembler med många fler kvinnor än män utan att förlora pjäsen kärna och kontext. Det ställer speciella krav på lyhördhet, känsla och anpassning. Egenskaper jag besitter. Som regissör får jag alla mina medarbetare att växa och utvecklas.

Jag är medlem i Svenska Regissörsföreningen och Teaterförbundet.